fbpx
Website bezoekers overtuigen? Deze 5 zaken mogen niet ontbreken.
Ilias Sakali

Ilias Sakali

Project manager

Website bezoekers overtuigen? Dit zijn de 5 zaken die niet mogen ontbreken

Je website bezoeker overtuigen doe je om een aantal redenen. Bijvoorbeeld omdat je van een toevallige voorbijganger een potentiële klant wilt maken. Daarvoor heb je onder andere een conversiegericht webdesign nodig. Maar er is meer. Succesvolle websites overtuigen hun bezoekers ook aan de hand van de onderstaande 5 zaken.

Een website bezoeker overtuigen doe je niet alleen op de website zelf. Dit begint bijvoorbeeld al binnen de zoekmachines. Zodra de potentiële klant jouw website bezoekt, spelen ook andere zaken en belangrijke rol. Hierbij kun je denken aan waardevolle content en gebruiksvriendelijkheid door een snelle website. Ook een functioneel webdesign dat zich richt op conversie kan de websitebezoeker overtuigen.

In 5 stappen naar een website waarmee je jouw bezoekers kunt overtuigen

Als je voldoende websiteverkeer ontvangt maar conversie uitblijft, dan is de kans groot dat jouw website zijn bezoekers niet voldoende overtuigt. Bijvoorbeeld voor het doen van een aankoop of een aanvraag voor meer informatie. De onderstaande 5 zaken voorzien je van een conversiegericht webdesign waarmee je jouw websitebezoekers keer op keer kunt overtuigen.

  1. Overtuigen begint binnen de zoekmachine

Voordat je een website bezoeker kunt overtuigen van jouw kwaliteiten of producten, moet je deze eerst “vangen” binnen de zoekmachines. Dit is namelijk de plaats waar een potentiële klant zijn of haar zoektocht begint. Bijvoorbeeld door het ingeven van een zoekopdracht. Voorbeeld: je hebt een website waarop je jouw talent als hondentrainer deelt met de rest van de wereld. Je biedt trainingen aan die uitkomst bieden op het gebied van gedragsproblemen bij honden. De klant kent jouw niet, maar heeft wél hulp nodig bij het opvoeden van zijn of haar hond.

De zoekopdracht van de zoeker is bijvoorbeeld “hondentrainer voor gedragsproblemen hond”. En voila, wie zoekt zal vinden. Jouw website verschijnt immers in de bovenste zoekresultaten van Google. Of toch niet? Het overtuigen van jouw website bezoeker begint dus binnen de zoekmachine. Een goede online vindbaarheid en zichtbaarheid zijn dus van belang.

Dat doe je door het toepassen van Search Engine Optimization (SEO) of Search Engine Advertising (SEA) als je een advertentiebudget voorhanden hebt. SEO richt zich op het verbeteren van organische resultaten. Bijvoorbeeld door de content van jouw website te voorzien van de juiste zoekwoorden. Dit is de eerste belangrijke stap die je moet zetten. Op deze manier haal je de zoeker naar jouw website waar je deze vervolgens met de onderstaande stappen kunt gaan overtuigen.

  1. De website bezoeker overtuigen met een snelle website

Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk voor de bezoeker. Een website die snel laadt is dan ook een absolute must. Als de bezoeker te lang moet wachten op het inladen van een pagina, dan is de kans groot dat deze op zoek gaat naar andere aanbieders. Overtuigen heeft dus ook te maken met de laadsnelheid van jouw websites. Dat geldt voor elke pagina.

De website snelheid kun je testen aan de hand van diverse handige tools. Het is goed om dit regelmatig te doen. Succesvolle websites, zoals die van jou, doen dit natuurlijk regelmatig. Zeker als de inhoud telkens weer veranderd. Die te gekke slider of die mooie product afbeelding kan jouw website behoorlijk traag maken. Niet echt iets waar je op zit te wachten als je een bezoeker wilt overtuigen.

Wil je weten hoe voor een snelle WordPress website zorgt? Dat lees je in onze blog over het versnellen van je WordPress website.

  1. Conversiegericht webdesign: functioneel, duidelijk en responsive

Een website bezoeker overtuigen doe je ook met een goed webdesign. Deze moet zich in alle gevallen richten op conversie, maar ook functioneel en responsive zijn. Dat betekent dat de website ook probleemloos gebruikt moet kunnen worden op andere mobiele apparaten. Ook duidelijkheid is iets waarmee je jouw website bezoeker kunt overtuigen. Bijvoorbeeld door het webdesign te voorzien van een overzichtelijk navigatiemenu. Zo vindt de bezoeker direct de juiste pagina met relevante informatie.

  1. De juiste inhoud: overtuigen aan de hand van kleuren, content en CTA’s

Ook de inhoud van de website zorgt ervoor dat de bezoeker zich sneller laat overtuigen. Zo is het algemeen bekend dat sommige kleuren vertrouwen en autoriteit uitstralen. Succesvolle websites overtuigen hun bezoekers dan ook vaak met kleuren als blauw en lichtgroen. Ook de kleur van call-to-action (CTA) buttons zijn belangrijk. Zo zal jouw bezoeker eerder klikken op een oranje button dan op een knop die rood of paars is.

Ook relevante en waardevolle teksten overtuigen de bezoeker van jouw kennis en specialiteit. Kies voor unieke teksten die aanspreken. Daarbij mag je best out of the box denken. Des te origineler en relevanter de inhoud van jouw website, des te sneller je de bezoeker kunt overtuigen. De inhoud van een succesvolle website is dan ook altijd perfect op elkaar afgestemd om de bezoeker de juiste “feel” te geven.

  1. Overtuigen met social media posts en klant-recensies

Een website met een conversiegericht design is belangrijk, maar dat geldt ook voor jouw social media kanalen. Ook hier stel je jouw onderneming voor aan potentiële klanten, dus is het van belang om een goede indruk te maken. Zorg er daarom voor dat je regelmatig een relevante post plaats waarbij je steeds dezelfde lay-out, filter of stijl hanteert. Ook herkenbaarheid zorgt ervoor dat je website bezoekers sneller kunt overtuigen. Vergroot de interactie met je volgers door te reageren op vragen en opmerkingen.

Zo laat je zien dat je serieus bezig bent als ondernemer. Daarnaast vergroot het de zichtbaarheid waardoor mensen jouw bedrijf of website beter en langer zullen onthouden. Natuurlijk dragen ook goede Google reviews bij aan klant vertrouwen. Vergeet dan ook nooit om hiernaar te vragen als jouw klant tevreden is over een product of dienst. Ook hierdoor laten potentiële klanten en website bezoekers zich graag overtuigen. Bijvoorbeeld om over te kunnen gaan tot het doen van een aankoop, het aanvragen van meer informatie of een inschrijving voor de nieuwsbrief.

 

 

Kennis delen is vermenigvuldigen
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samenwerken met Mr. Webdesign?

Ben ben je benieuwd of wij je kunnen helpen bij het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke en betaalbare websites? Laten we dan een bakkie doen!