fbpx
Deze 3 stappen staan aan de basis van een succesvolle landingspagina
Ilias Sakali

Ilias Sakali

Project manager

Deze 3 stappen staan aan de basis van een succesvolle landingspagina

De basis van een succesvolle landingspagina bestaat uit 3 stappen. Jouw doelgroep, hun verwachtingen en de klantervaring spelen daarbij een grote rol. Zijn deze basiselementen voor elkaar? Dan is de kans groot dat jouw landingspagina lekker converteert. Belangrijk, want dit is namelijk het eerste wat jouw doelgroep van je ziet. Bijvoorbeeld als ze worden doorgestuurd via jouw social media of zoekmachine advertentie campagne.

Een landingspagina staat over het algemeen los van je website. Dat wil zeggen dat de meeste websites de pagina niet tonen in het navigatiemenu. Wel is het verstandig om de meest succesvolle landingspagina’s te laten verschijnen in de footer. Op deze manier kan Google de pagina’s indexeren. Het resultaat daarvan zie je natuurlijk weer terug aan jouw positie binnen de zoekmachine.

Deze 3 stappen staan aan de basis van een succesvolle landingspagina-1

Wat is het doel van een goede landingspagina?

Een landingspagina die qua opbouw goed in elkaar steekt, wekt de nieuwsgierigheid van de bezoeker. Dat wil zeggen dat deze wordt aangezet tot het ondernemen van actie. In de eerste plaats is dat het doorklikken naar jouw website. Bijvoorbeeld voor het verkrijgen van meer informatie, het invullen van het contactformulier of een nieuwsbrief inschrijving.

Succesvolle landingspagina’s triggeren de bezoeker ook tot het doen van een aankoop.

Als ondernemer laat je liever niets aan het toeval over als het aankomt op succes. Dat geldt natuurlijk ook voor de basis en opbouw van jouw landingspagina. Gelukkig sta je er niet alleen voor. We vertellen je dan ook graag welke 3 stappen de basis vormen voor een succesvolle landingspagina.

Stappenplan voor een succesvolle landingspagina die zijn doel(groep) bereikt

  1. Target de juiste doelgroep 

Jouw landingspagina is exclusief en voorbehouden aan een selecte doelgroep. Het is dus belangrijk dat je precies weet wat deze groep mensen interesseert. Daar stem je de content van jouw pagina immers op af. Je moet dus weten waar vraag naar is. Dat kan een bepaald product zijn, maar natuurlijk ook een dienst of service. Ben je bijvoorbeeld nagel styliste en krijg je veel vragen over het verschil tussen gel- en acrylnagels?

Dan zou dit het onderwerp van jouw landingspagina moeten zijn. Je richt je dan op een hele selecte doelgroep die ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. Op deze manier kun je heel specifiek targetten. Dat maakt jouw landingspagina niet alleen meer succesvol, maar daarmee bespaar je ook nog eens flink op het advertentiebudget. Deze landingspagina’s worden gebouwd voor de doelgroep en zijn daardoor bewezen succesvol.

  1. Relevante informatie voor jouw bezoekers

Zodra jouw doelgroep landt op de pagina, is het zaak dat je aan hun verwachtingen voldoet. Je weet immers dat deze bezoekers geïnteresseerd zijn in het verschil tussen gel en acrylnagels. Houdt de informatie op de landingspagina dus relevant en waardevol voor de lezer. Om meer inzicht te krijgen in wat ze graag zouden willen weten, kun je gebruik maken van de zoekmachine. Bijvoorbeeld door te onderzoeken waar het meest naar wordt gezocht.

Succesvolle landingspagina’s zijn dus vooral informatief en specifiek. Een bezoeker die interesse heeft in gel- en acrylnagels, zal bijvoorbeeld niet direct interesse hebben in de aankoop van nagellak remover. Eventueel kun je op speelse wijze gerelateerde verwijzingen maken, maar zorg er vooral voor dat je laat zien wat je belooft. Interessante informatie over de verschillen tussen gelnagels en acrylnagels dus.

  1. Zorg voor een duidelijke lay-out die triggert

Het oog wil immers ook wat. Succesvolle landingspagina’s zijn prettig om naar te kijken en hebben een overzichtelijke paginastructuur. De bezoeker kan dus in één oogopslag scannen, vinden, lezen én actie ondernemen. De basis van een goede pagina begint met een catchy titel. Deze moet jouw doelgroep kunnen triggeren om verder te lezen. De content mag niet te overweldigend zijn. Een landingspagina is niet geschikt voor lange stukken tekst.

Gebruik korte zinnen die overtuigen, voldoende witregels en duidelijke tussenkopjes. Een succesvolle landingspagina heeft namelijk ook een prettige leesbaarheid. Niet alleen op de desktop, maar uiteraard ook mobiele apparaten. Je wilt jouw doelgroep immers altijd en overal kunnen bereiken. Zorg voor clickable links en call-to-action knoppen (CTA). Succesvolle landingspagina’s geven ook de social media kanalen weer.

Zorg ervoor dat de bezoeker deze via een button met één klik kan bereiken. Ook visuele content maakt een succesvolle landingspagina compleet. Hierbij kun je denken aan mooie foto’s en video’s. Video content is visueel aantrekkelijk om naar te kijken. Ze zorgen ervoor dat de aandacht van de kijker blijft behouden. Daardoor is de doelgroep ook eenvoudiger te triggeren tot het ondernemen van actie.

Heb je ook gedacht aan het toevoegen van klant-recensies en reviews? Ook dat maakt een landingspagina succesvol. Het is namelijk bewezen dat bezoekers zich graag laten overtuigen door positieve klantervaringen. Dit kan over een het desbetreffende product gaan, maar natuurlijk ook over de service en garantie die jij biedt. Positieve klantervaringen kunnen net het laatste zetje zijn wat nodig is om over te gaan tot het ondernemen van actie.

Hierbij kun je denken aan het invullen van een contactformulier of een abonnement op de maandelijkse nieuwsbrief. Goede recensies zorgen er tevens voor dat jouw doelgroep overgaat tot het bestellen van een bepaald product of een dienst.

Deze 3 stappen staan aan de basis van een succesvolle landingspagina-2

Zelf een succesvolle landingspagina bouwen die jouw verwachtingen overstijgt?

Als ondernemer wil je succesvol zijn. Een landingspagina die aan de bovenste 3 stappen voldoet is daarbij belangrijk. Zo weet je namelijk zeker dat je jouw doelgroep op een effectieve manier kunt bereiken. Een succesvolle pagina zorgt voor meer interactie in de vorm van leads en conversies. Daarmee verhoog je jouw omzet én online succes. Het targetten van een specifieke doelgroep, het verstrekken van relevantie informatie en een aantrekkelijke lay-out helpen je daarbij.

Ook Search Engine Optimization (SEO) is van belang als je wilt kunnen profiteren van een succesvolle pagina waarop je jouw bezoekers ontvangt. Dit zorgt voor een verbeterde zichtbaarheid en vindbaarheid binnen Google of andere zoekmachines. Zo creëer je niet alleen een succesvolle landingspagina die jouw verwachtingen overstijgt, maar kun je ook rekenen op voldoende website verkeer.

 

 

Kennis delen is vermenigvuldigen
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samenwerken met Mr. Webdesign?

Ben ben je benieuwd of wij je kunnen helpen bij het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke en betaalbare websites? Laten we dan een bakkie doen!