De voordelen van het werken met een strippenkaart

strippenkaart
Voordat Mr. Webdesign het bedrijf werd wat het nu is, werd er vooral ‘uurtje-factuurtje’ gewerkt. Elke keer weer nieuwe klanten zoeken en bedienen, voor elk nieuw project of taak facturen sturen en bovendien elke keer weer bezig moeten zijn met debiteurenbeheer. Sinds de start van Mr. Webdesign als on-demand white label website ontwikkelingsbureau , is direct de overstap gemaakt naar het aanbieden van strippenkaarten in blokken van 20 uur.  Dit heeft ontzettend veel betekent voor onze business en dat..
LEES HIERONDER VERDER

Voordat Mr. Webdesign het bedrijf werd wat het nu is, werd er vooral ‘uurtje-factuurtje’ gewerkt. Elke keer weer nieuwe klanten zoeken en bedienen, voor elk nieuw project of taak facturen sturen en bovendien elke keer weer bezig moeten zijn met debiteurenbeheer. Sinds de start van Mr. Webdesign als on-demand white label website ontwikkelingsbureau , is direct de overstap gemaakt naar het aanbieden van strippenkaarten in blokken van 20 uur. 

Dit heeft ontzettend veel betekent voor onze business en dat kan het ook betekenen voor die van jou. In deze blog lees je vooral uit eerste hand wat onze ervaringen zijn, welke voordelen wij ervaren en hoe wij denken dat het jou als creatief bureau verder kan helpen. 

Waarom zijn wij gestart met het aanbieden van strippenkaarten? 

In de tijd dat ik (Ilias Sakali, oprichter en eigenaar van Mr. Webdesign) nog vooral als freelancer webdevelopment projecten uitvoerde, ondervond ik een aantal nadelige effecten van het standaard ‘ik-betaal-pas-nadat-je-klaar-bent-met-het-werk’ principe. Vooral bij het ontwikkelen van WordPress websites, kan je veel te maken hebben met vertragingen gedurende het project. Niet zo zeer omdat je zelf niet hard of snel genoeg werkt. Maar vooral doordat het meer dan eens kan voorkomen dat jouw klant zelf niet snel genoeg communiceert of niet direct de juiste content en informatie aanlevert. 

Dit zorgde ervoor dat het bouwen van een WordPress website, wat normaliter twee tot zes weken duurt (afhankelijk van het project), nu twee tot drie keer zo lang kan duren. Dit betekent dus vaak dat je heel lang moet wachten, voordat je de laatste factuur naar de klant kan sturen. En wanneer het zo ver is… moet je vaak tot 30 dagen wachten voordat het geld daadwerkelijk op je rekening staat. Het eindresultaat? Jij hebt je werk allang naar volle tevredenheid uitgevoerd, maar voordat je er daadwerkelijk profijt van hebt, ben je weer een aantal weken verder. 

En wat als je een project (of meerdere projecten hebt) waarbij je samenwerkt met andere freelancers? Ook zij moeten op tijd betaald worden voor hun werk, toch? Van elke 10 projecten, liep ik er bij minimaal 5 projecten constant tegen dezelfde problemen aan. Deze problemen leidden uiteindelijk naar een gebrek aan gezonde cashflow, het niet verder kunnen investeren in jezelf en je bedrijf en wordt bovendien de druk van het binnenhalen van nog meer projecten groter en groter. 

Voor elk probleem, is echter een oplossing te bedenken. De oplossing hiervoor? Het starten met het aanbieden van strippenkaarten. Sinds deze keuze is het bedrijf gezonder als ooit te voren en is het eenvoudiger geworden om duurzame groei te realiseren. 

De voordelen van het aanbieden van een strippenkaart voor creatieve bureaus

Nu een van de vele nadelen van het werken met ‘uurtje-factuurtje’ nogal duidelijk zijn, is het tijd om te kijken naar wat de voordelen precies zijn. Vooral de voordelen voor jou als creatief bureau. Ik ga er namelijk vanuit dat jij als creatief bureau het optimale rendement wilt behalen, uit de tijd die je in jouw bedrijf en werkzaamheden stopt. In mijn ogen zijn dit de voordelen die ook direct impact kunnen hebben op jouw business: 

  1. De dienstverlening wordt goedkoper en dus aantrekkelijker voor jouw klant. 
  2. Geen of weinig tijd kwijt aan debiteurenbeheer. 
  3. Je klant komt vanzelf terug voor nieuwe taken en/of projecten
  4. De klant besteed sneller werk uit
  5. Minder tijd kwijt aan administratieve rompslomp
  6. Het is eenvoudig te automatiseren. 

Ik kan mij voorstellen dat sommige punten nog onduidelijk zijn of dat het verwarrend waar de link ligt met het aanbieden van een strippenkaart. Hieronder worden de voordelen één voor één toegelicht. 

1. De dienstverlening wordt goedkoper en dus aantrekkelijk voor jouw klant

Stel je voor: het enige wat je voor de klant moet doen, is het aanpassen van een aantal kleuren op de website of het aanpassen van het lettertype. Het kan voorkomen dat de klant zelf niet weet hoe dit gedaan moet worden. Niet iedereen is ten slotte even ‘tech-savvy’. Jou kost het je wellicht maar een half uurtje. De rest van de tijd gaat naar administratieve rompslomp: communicatie naar de klant toe, het opstellen van de factuur voor de werkzaamheden en wellicht ,als je geen geluk hebt, moet je ook nog achter de betaling aan. Met een strippenkaart haal je een groot deel van deze rompslomp weg en duurt een taak in plaats van in totaal 90 minuten nog maar 30 minuten. Scheelt jou gedoe en de klant krijgt meer waar voor zijn of haar geld. 

2. Geen of weinig tijd kwijt aan debiteurenbeheer

Een van de grootste voordelen voor het aanbieden van een strippenkaart, is dat je vooraf betaald krijgt. Wij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om enkel strippenkaarten aan te bieden in blokken van 20 uur. Daarvoor krijgt de klant een erg mooie korting op ons uurtarief. En wat wij in ruil krijgen? Geen onnodige energie verspillen aan constant te moeten mailen of bellen om achterstallige facturen betaald te krijgen. Jij wordt hier niet vrolijk van, maar ook jouw klant wordt hier niet blij van. Zo maakt een strippenkaart het voor iedereen leuker en aangenamer. 

3. Je klant komt vanzelf terug voor nieuwe taken en/of projecten

Oké, wellicht klinkt het een beetje raar of cru om te zeggen: je klant heeft bij het aanschaffen van de strippenkaart toch al betaald. Ze komen dus vanzelf wel terug voor het uitbesteden van nieuwe taken en/of projecten. Dat geeft de mogelijkheid om je energie en focus te steken in het verbeteren van de relatie met de klant en deze vooral te begeleiden in datgene wat je hen aanbiedt en kan aanbieden. Vergeet niet: gemiddeld 80% van de omzet komt vaak voort uit bestaande klanten. 

4. De klant besteed sneller werk uit

Wat wij bij Mr. Webdesign voornamelijk hebben gemerkt, is dat klanten het makkelijker vinden om werk uit te besteden. Nadat ze een strippenkaart hebben afgenomen, gebeurd dit dan ook sneller. Daarnaast merk je al heel snel: als je jouw werk goed doet en je klanten zijn tevreden, dan komen ze al snel terug voor nog veel meer uren. De afgelopen jaren heeft dit voor ons erg goed gewerkt door de klant binnen te halen, deze een eerste strippenkaart af te laten nemen en vervolgens tevreden te houden met het werk wat je verricht. 

5. Minder tijd kwijt aan administratieve rompslomp

Zoals we al in een ander punt hebben aangekaart: het aanbieden van strippenkaarten vermindert de administratieve rompslomp aanzienlijk. Niemand wil bezig zijn met het constant opstellen van nieuwe facturen voor werkzaamheden van 30 minuten of een uurtje. Met het aanbieden van strippenkaarten hoef je enkel eens in de zoveel tijd een factuur naar je klant te sturen. En als je al helemaal slim bent: automatiseer je dit proces volledig. 

6. Het is eenvoudig te automatiseren

Zucht.. Ja, ik weet het: je zou denken ‘practice what you preach’. Mr. Webdesign zegt biedt strippenkaarten aan, want het is eenvoudig te automatiseren! Tegelijkertijd terwijl ik dit schrijf, hebben wij het zelf nog niet op orde. Dat neemt echter niet weg dat het echt eenvoudig te automatiseren is. Ervan uitgaand dat je een WordPress website hebt: installeer WooCommerce, maak de shop pagina’s, voeg de strippenkaart toe als product, connect je website met een betaalmogelijkheid als Mollie of Stripe en zorg ervoor dat er direct een factuur wordt verzonden via de e-mail. Tada! Je hebt het voor een groot deel geautomatiseerd! Je zal enkel nog goed moeten nadenken hoe je de strippenkaart zelf inregelt en hoe je de klanten inzicht wilt geven in de nog te besteden uren. Maar that’s up to you

Is een strippenkaart de holy grail?

Ja en nee. Voor ons heeft het uitstekend gewerkt. Betekent dit dan dat het voor iedereen zal werken? Waarschijnlijk niet. Is het een simpele tweak voor creatieve bureaus die er tegenaan lopen dat het soms te lang kan duren voor je het geld, waar je hard voor hebt gewerkt, te ontvangen? Dat denk ik wel! 

Wil je meer weten over hoe wij dit nu precies aanpakken bij Mr. Webdesign? We staan altijd open om te netwerken en te sparren met andere ondernemers van creatieve bureaus. Let us know! 

 

 

System Command Console

Initializing protocol "Meet up"...

> Shall we meet?

// Are you looking for more capacity in the short term? And are you curious if we can help you develop user-friendly and affordable websites?

// Then let's have a cup of coffee! //

If you prefer that we contact you, please fill in the contact form.

mersin eskort - eskort
× Stel je vraag.